بر مبنای ارقام ارائه شده توسط اوراکل و بررسیهای چارلز آرتور از گاردین، گوگل از سال 2008 تا کنون حدود 550 میلیون دلار از اندروید درآمد داشته است. و در مقابل، بخش بزرگی از درآمد گوگل در صنعت موبایل، از آگهیهای عرضه شده به کاربران آیفون حاصل شده است.
هم اکنون گوگل سالانه حدود 2.5 میلیارد دلار در صنعت موبایل درآمد دارد، که بیشتر آن از طریق آگهیها حاصل میشود. و ارقام حاصله نشان میدهد که بخش اعظم این درآمد، از دستگاههای مجهز به iOS کسب شده. این بدان معنا است که درآمد اندروید برای گوگل، در مقابل درآمد فوقالعاده حاصل از آیفون، خیلی کوچک جلوه میکند.
بر اساس برخی آمارها، 97 درصد از جستجوهای موبایلی از طریق گوگل انجام میشود. اگر نگوییم شگفتآور و باورنکردنی است، این میزان سهم کلانی است. ولی بر اساس اظهارات خود گوگل، تقریبا دو سوم از این جستجوها با استفاده از ابزارهای دارای iOS صورت میپذیرد.
ولی این فقط حجم جستجوها نیست که مسئله است. به یاد بیاورید که گوگل شرکتی است که حیات اولیهاش را مدیون درآمد حاصل از تبلیغات موازی با خدمات جستجو است. در حالی که کسب و کار جستجوی دسکتاپ همچنان برای گوگل خوب پیش میرود، آشکار است که به زودی جستجوهای موبایلی به انتخاب اول مردم برای جستجو در اینترنت بدل خواهد شد.
اندروید با نرخ رشد سریعی فراگیر میشود. 550 هزار فعالسازی در روز، و هر یک از اینها مساوی با یک منبع بالقوه برای درآمد تبلیغاتی گوگل است. ولی iOS نیز در حال رشد است و اعداد نشان میدهند که مرور اینترنت با استفاده از دستگاههای ساخت اپل فرسنگها جلوتر از اندروید است. بر این اساس، تأثیر دستگاههای اپل بر درآمد گوگل، بسیار زیاد است، حتی بیش از دو سومی که پیشتر به آن اشاره شد.
اندروید بخش بزرگی از بازار موبایل است، ولی درآمد آن در قیاس با درآمد جستجو بر روی کامپیوتر و لپ تاپ، برای گوگل ناچیز است. اینکه آیا کسب و کار اندروید در این مقطع برای غول جستجوی اینترنتی قابل تحمل است را، فقط خود گوگل میتواند بگوید، اما اصلاً به نظر نمیرسد که سود مناسبی داشته باشد. در واقع، مشکل این است که گوگل نمیتواند حضور در بازار موبایل را نادیده بگیرد، ولی این حضور به نظر می رسد که میلیاردها دلار از درآمدش را میبلعد.
نظرات شما عزیزان: